tiistai 9. joulukuuta 2014

Vanja-eno (Kansallisteatteri 2014)

Huomio lukijat. Blogin on aika uudistua ja kehittyä roskaviihteen raamatusta korkeakulttuuriseksi pyhätöksi. Siispä kävin teatterissa.

Kansallisteatterin Vanja-Eno -näytelmä on visuaalisesti näyttävä ja täynnä loistavia näyttelijöitä. Se on siirretty historiasta universaaliin ajattomaan aikaan osin modernisoimalla tekstiä, mutta se kuitenkin on samaan aikaan hyvin uskollinen alkuperäisteokselle. Näytelmä kertoo rappioituneesta Vanja-Enosta, joka elää maaseudulla venäläisellä tilalla pitäen siitä huolta yhdessä professorin tyttären, Sonjan kanssa. Näytelmän äänisuunnittelu on hyvin hillittyä. Eeppisen musiikin siivittämä aloitus, jossa koko lavastus, eli tuo suuri "talo" pyörii 360 astetta hitaasti ympäri dramaattisten valojen keskellä on erittäin vaikuttava. Muuten näytelmässä ei musiikkia juurikaan ole. Ovien pamahduksia tehostetaan kaikuefekteillä, samoin ratkaisevien hetkien aikana kuullaan toistuvasti kuiskausmaisesti toistettavan hahmojen nimiä. Kuten mainittua, valaistus on hyvin tarkkaan harkittua ja dramaattista. Vesi on nostettu näytelmässä tärkeäksi elementiksi. Lavalla on muutama upotettu allas, joiden vettä roiskitaan ja joihin jopa sukelletaan. Keskellä lavastusta seisoo suuri kuivunut puu, joka näytelmän puolivälin jälkeen kaatuu. Samoin vesi muuttuu hiekaksi. Tämän voidaan ajatella symbolisoivan rapistumista, kuolemaa tai vaikkapa metsien ja luonnon tuhoa, joka on näytelmässä temaattisesti tärkeässä roolissa.

Kristo Salminen esittää näytelmän nimikkohenkilöä varmalla otteella, mutta ehkä hieman yllättäen, hyvin koomisella ja fyysisellä tavalla. Krista Kosonen on Jelenana loistava. Hän tulkitsee roolia hienosti ja herättää hahmon henkiin alkuperäistekstiä kunnioittaen. Muut näyttelijät yltävät heiltä odotettavissa oleviin suorituksiin. Rimanalituksia ei nähdä. Lavastuksen mahdollistamaa korkeuseroa ei, ihme kyllä, käytetä hyväksi juuri ollenkaan. Hahmot nähdään kyllä kävelemässä talon yläosan portaita ja seisomassa parvekkeilla, mutta kaikki toiminta ja vuoropuhelu tapahtuu alhaalla, lattiantasolla. Itse henkilökohtaisesti en liiemmin välitä Tsehovin tyylistä, jossa jaaritellaan paljon, mutta tapahtuu hyvin vähän, jos ollenkaan. Varsinkin kun hänen kirjoittama dialogi ei mitään järin kiinnostavaa edes ole, siis paperilla. Näyttämöllä teksti heräsi aivan eri tavalla henkiin ja sai elämän. Ohjaaja Paavo Westerberg on onnistunut hienolla tavalla sovittamaan tekstin tähän päivään ja luomaan siitä oikeasti mielenkiintoisen teoksen.

Pitkästä kestostaan huolimatta (yli kolme tuntia) Vanja-eno ei tylsistytä saati puuduta. Se pitää katsojan otteessaan alusta loppuun ja välillä jopa tällainen itseni kaltainen skeptikko luulee katsovansa teatteriesityksen sijasta "oikeaa toimintaa". Joitain mielenkiintoisia seikkoja näytelmässä silti on, jotka pomppaavat selkeästi näytelmän yleisilmeestä silmille ja joita ei voi jättää mainitsematta. Ensimmäisenä samovaari, joka onkin vedenkeitin. Mikä tämän merkitys on? Samoin Heikki Nousiaisen esittämän professorin vaatetus on vähintäänkin mielenkiintoinen; nahkatakki ja aurinkolasit. Näyttäähän Heikki todella tyylikkäältä ja gangsterimaiselta edellämainituissa vaatteissa, mutta mikä on niiden funktio itse näytelmässä, se jää epäselväksi. Muuten puvustus on kyllä erittäin yksilinjaista ja selkeää. Kokonaisuutena Kansallisteatterin Vanja-eno on hieno esitys, joka kuvastaa hienosti yksipuolista rakkautta, välinpitämättömyyttä ja maapallon tuhoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti