maanantai 12. toukokuuta 2014

Keikkakäyttäytyminen

Edelliseen keikkaraporttiini tullut Anonyymin kommentti, jossa ihmeteltiin minun rauhallisuuttani elävän musiikin tapahtumassa herätti minussa kiinnostavia ajatuksia. Keikoillehan, oli kyse sitten ravintola- tai jopa ihan areenakeikasta, kerääntyy useanlaista väkeä. Suuri osa saapuu paikalle (etenkin ravintoloihin) tarkoituksenaan juoda itsensä humalaan. Nämä "örvelöt" yrittävät sitten parhaansa mukaan pilata kaikkien muiden ihmisten illan ja huutelevat sitten perään: "Pidän vaa hauskaa!" Huvinsa kullakin. Toisenlainen sakki keikoilla on se, joka hyppii, huitoo, heiluu ja tanssii musiikin tahdissa. Osa nauttii alkoholia, osa ei. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, kunhan se neste ei lennä minun päälleni.

Minä en osaa hyppiä tai tanssia. Minä en näe siinä mitään nautittavaa. En myöskään ymmärrä mitä hauskaa on käsien nostamisessa ilmaan. Kun menen keikalle, en mene kuntoilemaan. Jos haluan kuntoilla, menen kuntosalille tai vaikkapa lenkille. Kun menen keikalle katsomaan soittamista ja kuuntelemaan laulua, katson soittamista ja kuuntelen laulua. Kyseessä on minulle täsmälleen samanlainen kokemus kuin elokuvissa käynti. En minä elokuvasalissakaan hypi ja kilju, vaan seuraan elokuvaa täydellä huomiollani enkä mieti tai tee mitään muuta. Keikalla katselen kitaristin työskentelyä. Katson laulajan eläytymistä. Katson rumpalia, kuinka hän lyö rumpuja ja mitä rumpuja hän lyö. Kuinka hän pitää kapuloita käsissään. Katson yksityiskohtia.

Vaikka seisonkin useimmiten keikalla tönkkönä kuin heinäseiväs, ehkä jalkani tai käteni lyövät rytmiä, mutta muuten seison paikallani, ei se tarkoita ettenkö nauttisi esityksestä, tai ettenkö olisi siinä mukana. Totta kai nautin ja totta kai olen. Nautin siitä varmasti vähintään yhtä paljon kuin vieressä hyppivä tyttö. Nautin siitä varmasti enemmän kuin takana heiluva alkoholisti. Enkä ole yksin. Keikoilta löytyy aina muitakin minunlaisia olentoja. Niitä, jotka ovat hommassa mukana pintaa syvemmällä tasolla. Niitä joita se hyppivä tyttö saattaa pitää ilonpilaajina tai möllöttäjinä.

Olen siis möllöttäjä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti