tiistai 8. huhtikuuta 2014

The Beach Boys: Holland (1973)


Kromme Waal, Amsterdamin läpi kulkeva kanava kuvattuna ylösalaisin Hollannin kannessa.

Seuranhakuilmoitus: Beach Boysista oikeasti diggaavat miehet taikka naiset ilmoittautukaa minulle. Et ole yksin.

Ja itse asiaan. Hollanti-levyhän on vahvasti nykyhipsterien suosiossa. Kyseessä on yksi historiamme aliarvostetuimmista rock-opuksista. Levy äänitettiin bändin manageri Jack Reileyn ehdotuksesta Hollannissa. Projekti maksoi satoja tuhansia dollareita, sillä koko studiokalusto lennätettiin maahan yhdysvalloista. 70-luvun alussa Brian Wilson eli hiljaista aikaansa enemmän tai vähemmän masentuneena ja käytti erittäin paljon huumeita, alkoholia ja oikeastaan kaikkia mahdollisia päihteitä. Ideana oli saada hänet uusiin maisemiin Hollantiin ja sitä kautta irti masennuksesta. Kenties hän alkaisi taas kirjoittamaan bändille uusia hittejä, joita he eivät olleet saaneet sitten vuoden -67.

70-luvun alku on epäilemättä bändin cooleinta aikaa, sekä live-bändinä että levyillä. Mukaan pestatut etelä-afrikkalaistaustaiset Blondie Chaplin ja Ricky Fataar toivat musiikkiin tarvittavaa särmää ja ajankohtaisuutta. Jack Reileyn yhteiskunnallisesti kantaaottavampien lyriikoiden ansiosta Beach Boys oli jo vuoden 1971 Surf's Up albumillaan saanut pientä menestystä, etenkin opiskelijoiden keskuudessa. Vuoden -72 Carl and the Passions - So Tough (toinen järkyttävän aliarvostettu albumi) ei menestynyt toivotulla tavalla.

Carl Wilson, Alan Jardine, Ricky Fataar, Dennis Wilson, Blondie Chaplin ja Mike Love.

Kahden yrityksen jälkeen Brian saatiin lopulta lennätettyä Hollantiin. Hänen matkansa jäi tosin lyhyeksi. Hollannissa hän työsti kappaletta Funky Pretty sekä 10-minuuttista satua, joka kertoi maagisesta transistoriradiosta ja prinssistä. Molemmat ovat musiikillisesti syntetisaattoreihin pohjautuvia, taianomaisia teoksia. Muu bändi oli pettynyt. Mount Vernon and Fairway (A Fairy Tale) ei mennyt läpi, eikä sitä suostuttu käyttämään itse albumilla. Lopulta se julkaistiin bonus-singlenä. Brian pettyi ja vetäytyi yhä kauemmas musiikkimaailmasta. Sekä Funky Pretty että Mount Vernon and Fairway (A Fairy Tale) jäivät kesken. Muu bändi viimeisteli kappaleet ilman Briania.

Hollannilla on erikoinen, lähes mutaisen synkkä tuotantotyyli. Akustiset soittimet soivat yhdessä analogisten syntetisaattorien kanssa luoden todella omalaatuisen äänimaailman. Jokainen bändin jäsen pääsee loistamaan omilla kappaleillaan. Mike Love kirjoitti levylle California saagan, kolmeosaisen medley-tyyppisen kokonaisuuden ensimmäisen osan, Big Sur:in. Kyseessä on Loven ehdottomasti hienoin hetki laulunkirjoittajana sekä laulajana. Lisäksi Love kirjoitti sanat Dennis Wilsonin säveltämään upeaan Only With You-kappaleeseen sekä Funky Prettyyn, Rieleyn avustuksella.

Dennis Wilson sävelsi levylle Only With Youn lisäksi kappaleen Steamboat. Steamboatin loppupuoliskolla on todella hieno kitarasoolo. Jos kitarasooloa kuunnellessa unohtaa kuuntelevansa kitarasooloa, ollaan hyvillä vesillä. Itseasiassa koko kappale on siitä erikoinen, että sitä kuunnellessa unohtaa kokonaan kuuntelevansa soittimia soittavaa bändiä ja sanoja laulavaa laulajaa. Kappaletta kuunnellessa voi hetken aikaa kuvitella olevansa höyrylaivan kyydissä.

Alan Jardine kirjoitti levylle California saagan keskimmäisen sekä viimeisen osan, kappaleet Beaks of Eagles sekä California (On My Way to Sunny Californ-i-a). Beaks of Eagles on tunnelmaltaan erittäin synkkä. Se pohjautuu Robinson Jeffersin runoon, josta lausutaan pätkiä lauluosuuksien väleissä.

"Spilled down the hill a wagon load of bodies lay scattered, shipwrecked
at sea.
Limestone ore is all that mattered.
They took it from the hills right through the cargo doors
How many ships have come and gone at Thurso's landing shore?"

 Lähes satumaisen kaunis huilu sitoo California saagan osaset toisiinsa. Levyn huippuhetki on Beaks of Eaglesin sekä Californian siirtymä. Jopa ahdostavan synkästä tunnelmasta siirrytään huilun avustuksella uptempoiseen rytmiin, C-duuria soittavaan banjoon, ja hassuun analogiseen syntetisaattoriin. Sitten yhtäkkiä oikesta kaiuttimesta kuullaan koko levyn ainoat Brian Wilsonin lapsellisen iloisella äänellä laulamat linet: "On my way to sunny California / On my way to spend another sunny day". Ikonisen tuosta replasta tekee myös se, että seuraavan kerran Brianin ääntä kuullaan Beach Boys-albumilla 15 Big Ones (1976), jossa hänen äänensä on muuttunut jo lähes tunnistamattomaksi päihteiden käytön takia.

Linkin videosta löytyy California Saga kokonaisuudessaan.

Carl Wilson työsti levylle vain yhden kappaleen, mutta laatuhan ei korvaa määrä. Vai oliko se toisinpäin? Jokatapauksessa The Trader on Carl Wilsonin mestariteos. Jack Reiley kirjotti kappaleeseen koskettavat anti-imperialistiset sanat ja kappale musiikillisesti koostuu kahdesta osasta: nopeasta ensimmäisestä osasta sekä balladimaisesta toisesta osasta. Kappaleen aloittaa Carl Wilsonin kolmevuotias poika tokaisemalla iloisesti: "Hi!" Tämän kauemmas alkuvuosien fun in the sun-meiningistä ei Beach Boysin musiikki pääse.

Lisäksi levyltä löytyy Blondien ja Rickyn säveltämä Leaving This Town, balladimainen laulu, joka sisältää eeppisen syntetisaattorisoolon ja yhden maailman parhaista tageistä. Biisin lopussa Mike Loven laulaessa tutulla bassoäänellään toistuvasti "Leave this town..." iskee tajuntaan fakta: wow, kuuntelen oikeasti Beach Boys levyä, enkä jotain 70-lukulaista progressiivista underground rock-bändiä. Hollantia varten äänitettiin myös kaksi muuta Blondie/Ricky kappaletta: We Got Love ja Hard Times. Molemmat kappaleet olisivat ansainneet pysyä levyllä, mutta levy-yhtiön painostuksesta ne tiputettiin pois. Kolmas tunnettu kappale, joka ei levylle mahtunut liian synkän aihepiirinsä takia on Dennis Wilsonin säveltämä Carry Me Home. Kappaletta ei vieläkään ole julkaistu virallisesti. Huonolaatuinen bootleg-versio löytyy kyllä youtubesta. Laulu kertoo kuolevasta sotilaasta ja hänen viimeisistä ajatuksistaan mutaisessa kuopassa, kenties Vietnamin viidakossa.



We Got Love löytyy onneksi rokkaavana liveversiona mahtavalta In Concert (1973)-albumilta. Jäljelle jää enää kaksi kappaletta, levyn aloittava Sail On, Sailor ja levyn lopettava Funky Pretty. Molempien kirjoittajaksi on merkitty Brian Wilson. Sail On, Sailorin on tosin pääosin kirjoittanut Van Dyke Parks ja sanoista vastaa jälleen kerran Jack Reiley. Holland-albumi esitettiin levy-yhtiölle ensin ilman Sail On, Sailoria, erilaisella kappalelistauksella. Levyä ei suostuttu julkaisemaan. Van Dyke Parks pelasti projektin viimetipassa kasetillaan, joka sisälsi demon kappaleesta Sail On, Sailor. Laulusta tuli levyn ainoa hitti. Blondie Chaplin pistettiin laulamaan biisi Dennis Wilsonin lähdettyä surffaamaan.

Funky Pretty on äänimaailmaltaan todella erikoinen. Kappaleessa on todella omituisesti iskevät rummut. Koitappa ottaa selvää siitä rytmistä. Ei mikään ihmekään ettei siitä selvää saa, Brian soittaa itse kyseisessä kappaleessa rumpuja. Jokainen bändin jäsen Dennistä ja Briania lukuunottamatta saa vuoronsa säkeistöjen riveissä vuorotellen lead-vokalistina. Siistiä!

Toivottavasti Holland-levystä julkaistiin jossain vaiheessa jonkin sortin deluxe-edition, joka sisältäisi myös nuo kauan pantatut julkaisemattomat raidat. Onhan Holland on Beach Boys-yhtyeen ehkä viimeinen todellinen ryhmätyö ja yksi 70-luvun parhaista albumeista.

A Pisces lady loves romance (She loves romance)
Her movements tell you at a glance (She loves to dance)
Why they say Pisces rules the dance (She's got the glance)

She values flowers more than gold (She flows like gold)
Thinks of her men as knights of old (She's never bold)
She's very spiritual I'm told (She has never told)
Whoa


But where's my spark in the dark?
Glow glow glow c'mon glow
The funky pretty flame in my heart
Me and my Pisces lady are apart

Her calender is not like ours (She rules the hours)
The hieroglyphs mark changing hours (She rules the stars)
Her guiding light is from the stars (She's got the powers)
Whoa 


A book of verse a jug of wine (She's soft like wine)
She'll always tell what's on your mind (She's much like time)
By just your birthday place and time (She's very fine)

'Cause it's a silent night in the sea
And if you're cosmic'ly conscious you'll see
Why she's a princess incarnate to me
Daughter of Neptune the ruler of the sea


The queen in Copenhagee (Funky pretty)
The dream of Amsterdamee (Pretty funky)
The cream of gay Parisee (Funky pretty)
The theme of U Say Asee (Pretty funky)
The scene in Great Britainyee (Funky pretty)
The meaning in Los Angees (Pretty funky)
The heat in Tokyosee (Funky pretty)
The treat in Manhattohsee (Pretty funky)
Yeah yeah funky pretty


She said "Don't worry it's alright
I'm coming back when the aspects are right"
And now I look in the paper each day
Wonderin' what my horoscope will say


Funky (oooo funky)
I still remember funky pretty (ooooo)
Why shouldn't my Pisces lady tell me why
(Why can't you tell me why)


Funky (ooo funky) (something so why)
I still remember funky pretty (something so why)
Why shouldn't my Pisces lady tell me why
(Why can't you tell me why)


Funky (ooo funky) (something so why)
I still remember funky pretty (something so why)
Why shouldn't my Pisces lady tell me why
(Why can't you tell me why)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti